sila tinggal jejak untuk dijejak semula

Tuesday, December 31, 2013

Goodbye 2013..hello 2014

2013...seribu kenangan..

  • jan to may :being engaged
  • jan to may:planning to get married
  • awal tahun kut..lupa:pegi interview tpm
  • may: kahwin
  • Jun: hanimoon- sabah..first time dgn hubby
  • July: uruskan scholardpt scholar
  • Sept: Daftar Master
  • End Sept: Sabah berdua dgn emak + rombngan kak pah dr klate..didi kawen
  • Oktober: Greatest news ever...pregnent
  • Sept-Disember: proposal writing chapter 1-2 master..
What else can i say other than Alhamdulillah for everything..Moga2 2014 lebih baik dr 2013..
Ada misi menanti..misi memperbaiki diri sebelum lahirnya anak mama ni..
Moga Allah izinkan dia untuk tinggal n membesar dgn sihat sempurna dlm rahim mama smpai 9months plus2..moga Allah mudahkan mama lahirkan dia ramadhan nnt..moga dia jadi membesar bagai juara..moga dia jadi hamba yang taat, anak yg soleh, moga dia jadi org yg berjuang di jalan Allah dan menyampaikan sesama ummah..amin..
tp b4 that, mama pun kne change jgk..moga kamu wahai anak, menjadi kekuatan mama..

ps: sapa ckp berubah tu mudah..paksa diri biasakan pkai stokin, pakai tudung bila keluar ke depan adalah amat susah..moga 2014 ni bg kekuatan untuk teruskan hijrah..

Wednesday, December 11, 2013

geram!

 few days ago ada baca kt news, kt fb pasal baby di buang2..
hancur luluh hati ni dgr org buang baby mcm tuh je,.
nauzubillah..kalau au dpt sapa yang buat tuh mmg aku ikat dia tepi tong sampah or tepi2 semak tuh bg dia kne makan semut, kne gigit anjing..geram..
Allah siap2 bg amanah elok2, suruh jaga, suruh didik, dia main buang2 je
org lain ada yg puluh2 tahun kawen, nak anak xdpt2,
hbis duit, habis tenaga buat mcm sbb nak kan zuriat.
aku yg mengandung bila time bleeding sikit rasa nak nangis smpai pitam
betapa la takut tak jaga amanah Allah ni betul2...
dia boleh sesuka hati buang buang anak dia..
xkira la anak itu hasil yg halal atau haram,
anak tetap anak..
anak tu amanah
anugerah..
bukan untuk di buang2
dia dtg dgn rahmat Allah..

aku sedih..kenapa lah ada manusia brhati mcm tuh..
xd naluri ke...
ya Allah jauhkan lah aku dan keluarga ku serta keturunan ku dari melakukan perkara2 zalim dan di benci Mu.
amin..

sedih...




Monday, December 9, 2013

pregnency spotting

Alhamdulillah dah week 11..almost 3 months tp...ada sad news..sejak balik dr palong hari tuh, ada sptting berlaku..yup, masyaallah xtau nak ckp mcm mana perasaan tgk dara darah kat panty linear masa tuh..lps tuh pegi check up, tgk kantung baby ada lg..alhamdullillah lega..masa tuh week 8..but masa week 10, jalan2 kt aeon kulaijaya yg baru tuh, rasa ada discharge keluar dr vagina..ni xtravel ni..pelik ni..so dgn hati gundah gulana cari klinik..mlm tu pegi klinik kt bandar putra..doc said so far the baby is fine..dh nmpak heart baby dlm kantung..alhamdulillah...tp ada bad news which is doc nmpak radang ke apa ntah dlm rahim..or dgn kata lain doc nmpak bleeding area dlm rahim..nagis laju2..doc ckp ni threatened abortion..so doc bg ubat kuatkan rahim for 2 weeks..tp td bila jalan sikit pun ada blood discharge dr vagina..mmg sikit..dlm setitis je...tp...still worrying...hati sedih xterkira.moga2 Allah permudahkan kami berdua..moga2 babu selamat dlm rahim, sihat sempurna... ooo Allah almoghty, padamu kami berlindung, padamu tempat kami meminta pertolongan..moga Allah permudahkan semuanya..moga Allah izinkan anak ini terus mebesar sihat sempurna dlm rahimku..amin..

ps: hari2 pk yg bukan2, preparing for the worst.nauzubillah.sesungguhnya Allah sebaik2 perancang..

Thursday, November 28, 2013

7 weeks..wishes n doa

Its 7 weeks now...hopefully litle one sihat sejahtera kt dlm womb..not mich goin on cumeeeeeee....

  • Loya2 smkin kronik..dahsat ooo nasi putih pun bleh rasa hanyir
  • makin tak tahan dgn bau..kalau bilik berkuap, or bau badan sendiri pun boleh xtahan..aiyaaaa..ni ntah2 gegirl ni sbb nk suh mak dia wangi2 sembur perfume satu badan
  • constantly hungry..all the time...masyaallah xtau yg ni nk kawal mcm mana
  • susu materna apa2 brand pun kelihatan x bleh nk telan...awal2 tuh bleh minum fresh milk tp skrg lg kronik..ghope susu pun bleh loya menengoknya..ohoiiii
  • saban malam, time nak tdo, betis akan sengal2..huhu
  • tahap mls meningkat xterkata..kalau bleh nk mkn tdo tgk tv....kemas bilik pun x buat2 seminnggu ni
ohhh skrg bru insaf..hebatnya pengorbanan ibu..bkn senang mengandung..tetibe rindu mak yg ada kt kelantan skrg ni..sobssssss ye la kan, xdpt nk ikut sbb baby nmpaknya mcm protest kalu jalan jauh..bila jalan jauh sikit hr tu blk rumah mum n dad in law, ada spotting....then pegi scan xpape..next week pegi felda palong n9, spotting lg dgn banyaknyaaa..siap fresh bood lg..risau nya  xterkira..tp mujur lps tu scan kantung ada lg..tp hearbeat x nmpak lg..hopefully the baby is fine.moga Allah izinkan mama mengandung kan awak 9 bulan..lahirkan awak scara normal, susukan awak 2 tahun, besatkan awak, didik awak, lihat awak dewasa jd hamba Allah yg taat, rajin beribadah, cemerlang dunia akhirat kamu wahai anak...

slalu ckp kt baby...u are our strength..for mama n abi to change..hijrah..its still a long journey..mama still working hard to be a faithful muslim, jaga solat, jaga aurat...bkn senang...untuk didik hati pakai stokin, labuhkan tudung, pakai tud7ng even time keluar kt dpn rumah...but im working on it..and so does abi..he is workin hard for us, tau baby...n rajin dia ingt kan mama suruh baca surah itu ini, cari doa2..I know he is preparing himself.so that he can be an abi we can rely on...to be our imam, to take care of us.

we are preparing ourself so that we can raise u up as a good faithful muslim, sbg pemimpin yang satu hari mampu meneruskan tugas2 dakwah.yang seimbang dunia akhirat nya...mampu menjadi sehebat prof muhaya, dr zakir naik or even arwah ammaar..Masyaallah, may Allah grant our wishes n doa..I know its to early..

moga Allah izinkan mama n abi menjadi ibu bapa kamu..dunia  akhirat..moga Allah izinkan kami menjaga amanah nya..amin..

tears...

xoxo
mama...

Tuesday, November 12, 2013

life update

Being married for 6 months, being a students for few months, juggling to fit in...
hectic life style ulang alik jb bangi every week..mcm tuh la , until we received great news last week.

alhamdulillah..its still early, true anything could happend..we just wishing for the best
moga Allah izinkan kami untuk manjaga amanah dia..



its a huge responsibility..
now dia lah priority

stiap kali doa, tak pernah lupa nk doa Allah selamatkan dia, Allah izinkan dia untuk membesar dengan sempurna dan sihat..Doa agar Allah beri kkuatan pada mama nya untuk habiskan master, go through pregnency dgn jaya nya, di beri kesihatan n kekuatan pada mama n abi dia untuk mendidik dan membesarkan dia menjadi khalifah di bumi n hamba yang taat

ya Allah,
Alhamdulillah atas kurniaan mu
atas hdiah mu
atas amanah mu..

ya, aku tahu ini milik mu..
kau boleh ambil bila2 masa tanpa beri tahu aku
cuma aku mohon, 
agar kau izinkan aku mengandung, melahirkn, menjaga dan menddik amanah mu ini agar menjadi khalifah di bumi mu, dan menjadi hamba mu yang taat..

amin ya rabb



Wednesday, September 11, 2013

Rindu

yep...tak tau nak kata apa..semester dh mula...which means pjj kitorg laki bini pun dah mula...
hati meruntun2 nyanyi lagu rindu.....
tau x, perasaan yang bila huby ckp dia tgh masak lps balik keje ialah scene yang paling x mampu tertanggung dek hati ((eh apa ayat aku ni...).
sedih kemain..selalu suami bila dia balik keje dgn muka penat, ada bini ni haaa smbut dpn pintu...
dgn hugs n kisses...
lps magrib bini dh siap masak, bleh trus makan..
ni dah la sorg2 kt umah, balik keje masak lg..
hailaaa hati..bertabah la...
Ya Allah, mudahkn la everything untuk kami..
ttibe rasa nk wish, kalau la en seben bleh  pindah sni...
alangkah bahagianyaaaaaaaaaaaaaaaa

Monday, August 26, 2013

update sekaligus

salam syawal semua
bnyak yg berlaku
kdg2 tak ter catch up dek akal..
baby? belum lg...walapun dh bnyak yg tanya...sabar eh semua...haha..kitorg usahakan..ahahahha

raya ~ alhamdulillah..first -third raya kt senai n simpang renggam before heading to muar the third raya..kampung suami..
the fifth raya kitorg sempat bekpes ala muar..mee bandung n satay, hokeyh..heaven!

This raya jgk, pak ngah suami passed away..takziah pada kak wana n siblings...
semoga tabah..berat mata memandang, berat lg bahu memikul

next..
an unpleasant event happend yg melibatkan duit la antara hubby n his uncle.jadi masam2 muka n x bertegur sapa..
true, ni hal antara mereka..tp as wife n org baru dlm family, sikit  sebanyak  sal terasa..terpalit sama...sungguh!
kdg2 org ckap kita kurg ajar..tp org tak phm apa kita rasa..true, diorg kata tu salah my hubby..
pity him..sbb people can judge without trying to understand.
bak kata taylor swift" the blame is on me..."

true, yg salah ttp salah..but its not entirely his fault..

tp sal pun ikut kan je la..family dia, he knows best..kan..

sal pn as wife,
i know him in and out..despite apa pun org lain pk pasal dia..
they dont know..they were not in our shoes..

enough rambling pasal tu,
semester pn dah nak mula..
which means, mula la long distance marriage kitorg..
never thought leaving him alone in bangi is this hard..
its breaking my heart.
hati bagai di tusuk sembilu...ceewaaahhhhhh

tp tuntutan mencari ilmu..tanggungjawab, kerja
here i am..
moga Allah mudahkan urusan nk siapkan master dlm masa paling singkat
nk dpt baby
mudahkan urusan kewangan kitorg..
may Allah ease everything.

doakan kami..
may Allah bless us all...

doa kite untuk korg jgk..
watever u do..may Allah bless..


Our Journey~