sila tinggal jejak untuk dijejak semula

Wednesday, December 5, 2012

LIKE . SHARE . WIN - GIVEAWAY (Border Lace)

Ahhhhhhhhhhhh first time terasa nk join contest..maka...jeng jeng..first time ever, nk join contest yang dibuat oleh Adira Cottage..tak pernah2 diri sendiri interested nk join contest,..tetibe terasa nk join..sbb cantik sgt lace dia..heheheh..sy kan kemaruk border lace.bak kata fila, opismate kite..hehe
..So here they are mari lah join...

LIKE >> SHARE >> WIN >> GIVEAWAY

1. Dia suruh like fb page diorg..dah like dah..
ohh super chantek lace dia tau...saya suka..suka ..suka..kt fb dia mcm2 veil pattern..
kalau menang lace ni syok juga ni,..bleh buat wedding dress...uhuuuuuuuuu <3
Sekian..

Tuesday, December 4, 2012

Of Reception Dress- Dilemma b2b 2013 ( plus size)

Ok, fine.Dilemma B2B plus size ni = KENA BUAT BAJU SENDIRI!
Haha..Bridezilla Mode activated..
haha...Ok dah few weeks dah runsing pasal menda ni..pikir cost, pikir  worth ke tak nk buat baju baru sbb solemnization dress dah buat sendiri...
BK (Bridal kami) cakap kalau nk baju baju baru kena tambah dlm 200-300...
Then baju tuh bukan kita punya..kne pulang kt bridal..hehe..aiyakkkk
Ni yang tak syok ni..
Bila calculate balik, baik beli material sendiri, hbs dlm 300 lebih  jgk..and baju tu kita punya..kan kan
Walaupun dah tak pakai lg..tp mcm worthted la kan..sendiri punya..
Lepas bermenung2 sahaja, decide nk buat baju sendiri..tp hantar kt BK la..
suruh dia buat..bg material kat dia..
Lagipun ....JAKEL tgh year end sale..Thumbs up..kain murah2..hehe..
Maka, this week rajin la google n usyar semua blog ex b2b sbb nk dpt inspiration baju la kengkononnya...


1. Jubah dress...Saya suka...feeling2 ayu gitu..

2. Kaftan! Yang paling best sekali...Nak yang ni..nak nakk...mau mauuuu..nak yang ni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

3. Suka jgk mcm ni..ahaaaaaa nk kaftan..nk kaftan

4. Suka jgk yang ni..suka part border lace dia..

5. Inspiration nk letak lace kt tangan cenggini..feeling2 bella gitewwww

6. Less favorite..tp dress pattern dia quite nice

So...
Bila dah bnyak sgt pilihan, pening la nk pk mana yg sesuai dgn plus size b2b ni..
Aiyaaaaaaaa...
Lepas consult dgn BK and tnya opinion dia untuk dress pattern mana yg sesuai and dia pilih yang last dress which is Dress No 6! Ohhh keciwa sikit sbb mengharap BK pilihkan Kaftan Dress...
Ohoooo tp redha jek la sbb expert opinion lg berguna kut...
Dengan redha nya tnya bk kain apa nk beli..hehe..
Bk ckp either shiffon atau net..

Ooooo..tp dah decide nk pilih kaler mcm pic dress no 2! hehe..
Cantek nyaaaaa...

Sunday, December 2, 2012

Vendor Majlis kaMi

Perkara
1. Akad Nikah
1. Kadi -JAIJ-Not Done
2.Saksi-JAIJ-Not Done
3. Baju Nikah
     3.1 Baju L-Jakel-Done
     3.2 Baju P-Jakel-Done
4. Upah Jahit-K.sal- Kulai Bandar Putra - Done
5. Veil-Diyang Azura FbDoneBook
6. Bunga Tangan-Not Done
7. MUA-Not Done
8. Kursus kahwin-Not Done
9. Mencari inai- Not Done


2. Resepsi
1. 3 orang bridesmaid-Jakel-Not Done
2. Pelamin-Bridal Kayangan- Book Done
3. Baju Persandingan-Bridal Kayangan-Not Done
4. Kasut--Not Done
5. Signage-DIY -Not Done
6.Officialphotographer-Recordgraphy-InProgress
7. Official videographer-Not Done
8. Kad Jemputan -Hafila Hanafi-InProgress
9. Kek-Not Done
10. Doorgift 
10.1 Jar-Ayer Itam (Not Done- lagi 1400)
10.2 Organza Bag + Paper Box-Nilai 3 -Done
11. Caterer-Pak Uteh Done
12. Khemah-onz Canopy-Done Booking
13. Baju Rewang Sedara-Jakel- Done 
14. Bunga Tangan-Not Done
15. Mencari kompang –Not Done
16. Lakaran plan rumah harus disiapkan -Not Done
17. Order bunga pahar -Not Done
18. Pengapit lelaki - Naim-Done 
19. Pengapit perempuan – K.uda, Along ika , Nana , Ira -Done 
20. Guestlist Not Done
21.Mencari tempat tinggal utk family lelaki - Not Done
22. Mencari Bunga Manggar - Not Done


23.PA System - Not Done
24. Bakul dan bunga- Not Done

3. Bilik Pengantin
1. Air-Cond-Tan Electric uda-Done
2. Tilam-Not Done
3. Meja Solek-Not Done
4.Almari Baju-Not Done

Saturday, December 1, 2012

solemnization attire- groom and bju org rewang...

Ehehe..weekend= wedding prep progress..
walaupun lama lg...mmg idecide nk buat sikit2 wedding prep..
which means, brg2 yg kena beli, mesti beli sikit2 every week guna duit gaji sendiri...dgn harapan, duit simpanan yg nk keluarkan bulan 1 tuh dapat la di selamatkan sikit2..muahahaha,,
So this week, decide nk pegi jakel lg..sementara jakel still dalam mood year end sale ni!
Fuhhhh org kat jakel,,, tak hengat punya ramai..mcm pesta pulak rasanya..
hehe...
bersungguh2 i, mak dgn adik  menempuh lautan manusia yg ramai dgn tujuan
A)Nak beli kain untuk 'org kuat majlis'- sedara mara yg jd org kuat rewang, sambut tetamu dgn org yg banyak tolong2 kami time majlis nnt
B)Kain untuk Solemnization Baju Melayu untuk Cik Tunang si Jantung Hati (errr, cheesy semacam rasanya..ohhhh rindu dia..sobss)


Maka...
Dengan jayanya mengusyar segala kain yg ada kt jakel ni..hehe..
Dan hasil tangkapan hari itu ialah:


Jeng Jeng
''''''''''''''''
.................
.............................
..................................
...........................................


Baju Org rewang aka angkat idang = Rm 100/6 psg... ( material kain yg super chantek..kaler yg super nice..cume kureng sikit bab kaler corak..But great bargain isnt in..Thank You Jakel for the YES sale!)

Material Baju Melayu for Solemnization untuk Tunang yg di rindui..Satin Creep..Non shining material..sgt lembut 2 thumbs up ! 28.50 per meter...tp ada less tingl 12,50 per meter...rm 50  sepasang! Great saving!

So, total damage that day = RM 150!
puas hati..
pulang ke rumah dgn hati yg ber sha na na..
ahah! mood gumbira!



Friday, November 23, 2012

Wedding Prep: Wedding Favours

Ahhhh..bulan ni mcm rancak beli brg2 prep untuk our big day ..
Sawan PK nk cut cost.sbb pengantin ni dah BERSAMAMU! ahahah.
So stelah pening2 pk..decide nk beli organza beg jek yg kecik..
then letak jar dlm tuh..taraaaaaaaaaa dah siap..haha...
So after jalan2 kt nilai 3 td,beli lah organza beg 1000pcs dgn harga 250...
Murah n simple..
Jar pun dpt 40sen-60sen..so mcm ok lah..affordable lg..
Harap2 dpt la bg doorgift yg tak seberapa mcm ni

PS: ni la organza beg yg dibeli...sad ly tada kaler choclate or cream..blasah jek la grey and silver..mls pk sgt dah,..nnt stress..haha...
PS lg: jar ni org lain punya..tp testing dlm beg organza ni td..haha..



Thursday, November 22, 2012

Wedding Update~ solemnization dress

Ohh~ mood bridezilla dah semakin kerap..
walhal  we have 6 months ahead us..ahahaha..
Kenapa? 
Ntah la..kdg2 stress dgn adat2 yg bukan main bnyak nya...
wahai ibu - ibu , 
tidakkah kamu tahu yang adat ni membebankan anak2 kamu? waaaa..sob sob..
Alkisahnya,....
dalam kereta ondaway nk gi jakel td..dgn mak la..
Dia tnya pasal hantaran/ gift dr lelaki ke pihak pmpuan..hantaran lah tuh..
Hari tu masa tunang kan daH janji tiada hantaran dah masa nikah..time tunang jek..
tetibe nk hantaran pulak?????!!!!!
Berasap lah telinga..
Mak pun suara tinggi2..stress tau!
Mak, Org bukan nk sakit kan hati mak..
sory sgt2 kalau ada org tinggikan suara kt mak...
tp tersangat stress tau bila mak ckp kenapa belah laki mcm tak ambil kisah..
org dah cerita kan pasal asyraf  kt sana ke uruskan everything sendiri..
Lagi nk tmbah kusut dgn hal hantaran lg????
Bnyak tau lg kena keluar duit.
Mana lah nk cari???!!!!!
Grrr..Grrrrr..
Hiasan lg..Nk upah org lagi..ada karang mmg buat sendiri..Huduh pun Huduh la..aiyaaaa...
Kadang2 rasa adat ni membebankan..
Why not make it simple?? 
Duh! yg penting kan berkat..
Huhu:'(
Dah tada mood jek sepanjang dlm kereta..
Huhu

Tapi...
Bila dah smpai jakel!!!! Hati ber sha-na-na...bukan main lg tau...
Year End Sale Jakel boleh buat org jatuh fengsan!
Dtg Jakel nk beli kain untuk buat Bantal..
Bila nampak kain Shiffon yg harga 15.90 jadi 8.90, TERPAKSALAH beli..ahaha
Loan dlu duit mak..
maklumla dah bersamamu!

Jadi ni lah hasil nya..
Its decided..Baju nikah will be Baby Blue..
dan dah siap hntar trus pg tailor ptg td...
Hopefully it will look something like this pic..
Beli kain 8 Meter, okeh!
Haha..

p/S: pic diatas sy google and jadikan contoh solemnization dress sy ...huhu..bkn pic sy ye..
kredit to the owner pic ni...

Tuesday, November 20, 2012

Wedding Prep- Lovebirds Nest!

Ahahaaaaa title mmg tak menahan.haha
Tp eksited tak hengat nk story mori hr ni..
Akhirnya after few months pending itu ini, berjaya lah jgk beli+install aircond dalam bilik..
eh bukan install sendiri..org kedai tuh yg buat..haha..6 Months to go.. rasanya mcm bersemangat nk siapkan bilik perantin..Feeling2 nk bilik cenggini:


Tapi tuh la..mampu ke...ahahaha selera besar tp cheapskate+ mmg budget tada..ye lah..apalah sgt keje kite kan..sob sob
Maka Perancangan nk make over bilik kepada lovebirds nest ni bermula bulan nih la. Apa yg di plan is:
  1.  Pasang aircond dalam bilik  -Done!
  2. Beli Tilam Baru - Budget RM 500
  3. Beli Almari Baju Baru- Budget RM 800
  4. Meja Solek- Budget RM400
  5. 2 drawer kecil untuk letak kiri kanan= RM 200
          Total= RM 1900
          Aiyak....
          Pengsan sekarang sambil berguling2...

\


Our Journey~